Welcome to Kerja Kosong Online 2016

Daily Job Vacancies UPDATE!!!.


FREE RESUME SAMPLES : CONTOH FORMAT RESUME TERKINI KERAJAAN DAN SWASTA

Written By Admin on Wednesday, September 14, 2011 | 9:41 AM

How to Write a Resume?
Resume writing is a critical task. Though it is easy to make your own resume, what people do not take care of is the essence of resume writing as to what is the purpose of making a resume, or what exactly a resume is supposed to portray. Checkout our resume writing guide which will help you avoid the most common blunders that people unknowingly make, e.g. writing the word 'Resume' on your sheet. That's a strict no.

INFO YANG ANDA PERLU TAHU UNTUK MEMBINA SATU RESUME YANG LENGKAP

Maklumat Peribadi (Personal Information)

Maklumat peribadi adalah merangkumi nama, alamat, nombor telefon dan e-mail. Anda boleh juga memasukkan profail ringkas yang merangkumi objektif kerjaya anda. Pastikan bahawa maklumat peribadi adalah ringkas. Tak payah nak masukkan info yang tidak relevan seperti warna rambut, status, tempat lahir, jumlah anak, jumlah isteri, opsss…
Tolong simpan huraian lanjut anda untuk bahagian yang lebih penting.

Hobi/ Aktiviti Masa Lapang (Interests/ Hobbies)

Majoriti majikan gemar mengambil calon yang mempunyai keseimbangan dalam kerjaya dan hidup. Menerangkan apa yang ada buat di masa senggang dapat menolong future employer menilai karektor anda. Adakah anda seorang yang suka menyertai kerja – kerja amal? Gemar fotografi? Menyelam? Penulisan kreatif? Sebutkan.


Hobi yang dinyatakan tidak semestinya berkaitan dengan kerjaya anda. Malah anda juga boleh memilih untuk tidak menyertakan maklumat berkaitan hobi.

Pendidikan dan Kelayakan Profesional (Education and Professional Qualifications)

Masukkan maklumat yang paling terkini sahaja. Misalnya, anda baru sahaja tamat pengajian ijazah. Maklumat tersebut adalah mencukupi, ditambah dengan maklumat sekolah menengah. Tak payah letak maklumat sekolah rendah, tadika dan taska. Sekiranya anda berkeras jugak (degil sungguh) nak letak maklumat sekolah rendah sebab anda lompat darjah dua kali (pandainyeeee… anak sape ni..), anda boleh berkongsi maklumat tersebut semasa temuduga, itupun sekiranya diperlukan. Bukan dalam resume.
Maklumat kelayakan profesional adalah kursus – kursus yang pernah anda ikuti atau persijilan (certification) tambahan yang anda perolehi. Misalnya, kursus keusahawanan, Six Sigma, LCCI cerification, kursus andaman dan sebagainya.

Ingat!
Hanya letakkan kelayakan profesional yang berkaitan dengan jawatan kosong yang anda pohon sahaja. Jangan beria – ia nak masukkan semua maklumat sampaikan kursus kahwin pun nak dimasukkan.

Skil/ Kemahiran (Skills)
Sertakan ringkasan skil: kemahiran mengunakan aplikasi komputer, book keeping, kelajuan menaip, project management, menggubah bunga, penyediaan western food, dan sebagainya.

Ingat!
Hanya letakkan skil yang paling relevan dengan kerjaya anda sahaja. Kalau apply untuk kerja network engineer , jangan letak ‘mahir menjahit cross-stitch‘. Kena baling ngan telur busuk.

Bahasa (Language)
Letakkan seberapa banyak bahasa utama yang anda tahu, berserta tahap penggunaan. Sekiranya anda tahu bahasa asing seperti bahasa Jepun atau Perancis, pastikan maklumat tersebut turut disertakan.
Contoh:


Language Spoken Written
English 8 10
Malay 10 10
Mandarin 8 6
Arab 10 7

Kriteria bahasa adalah lebih mudah dibaca dalam bentuk jadual. Pilihan jadual juga mempelbagaikan kandungan resume anda supaya tidak nampak mendatar.

Pengalaman Kerja (Working Experience)

Maklumat yang paling penting dalam penulisan resume anda adalah pengalaman kerja. Mengapa?
• perkara pertama yang akan dipertimbangkan oleh majikan.
• membezakan antara yang experienced dan fresh graduate .
• memutuskan sama ada anda mampu memikul tanggungjawab yang lebih berat.
• menentukan basic salary anda (fuiyo! penting tu).
So camane nak start cerita pasal working experience nih?

  • The best would be in reverse chronological order (didahului dengan pengalaman kerja yang paling akhir). Semasa temuduga juga, majikan akan lebih menekankan soalan yang berkaitan dengan pengalaman kerjaya anda yang terkini.
  • Nyatakan tarikh (tahun/ bulan) bila anda bermula dan mengakhiri setiap kerjaya. Pastikan tiada ruang kosong atau jarak yang lama di antaranya. Sekiranya ada, pastikan anda boleh menyatakan sebabnya apabila disoal semasa temuduga kelak.
  • Terangkan dengan jelas tentang tugas dan tanggungjawab anda untuk setiap kerjaya. Tekankan skil yang paling relevan dengan kerjaya yang anda pohon. Anda boleh menggunakan beberapa perkataan yang power untuk memberikan professional feel kepada penulisan resume anda.
  • Hadkan pengalaman kerja anda kepada tiga yang terakhir. Lima paling maksima. Sekiranya anda nyatakan lebih dari itu, majikan mungkin akan mendapat tanggapan bahawa anda suka job hopping (bertukar – tukar kerja).
Fresh graduates : Anda boleh abaikan bahagian ini. Tapi jangan lupa menyatakan tentang kursus atau praktikal yang pernah anda ikuti sekiranya ada.

Pencapaian dalam Kerjaya (Accomplishments)

Fikirkan. Apakah yang akan membezakan penulisan resume anda dengan yang lain? Calon lain pun ada skil yang diperlukan, calon lain pun ada beberapa tahun pengalaman, calon lain pun ada rujukan yang baik. Jadi apa yang anda boleh buat untuk membezakan atau menaikkan taraf resume anda daripada mereka?
Jawapannya adalah: pencapaian anda dalam bidang kerjaya
Inilah kriteria penghulu dalam penulisan sebuah resume. Biasanya diletakkan selepas atau digabungkan dengan kriteria Working Experience. Sekiranya kriteria ini dihuraikan dengan baik (dan segala aspek resume yang lain dipatuhi), saya jamin bahawa kemungkinan anda dipanggil temuduga adalah 110%. Begitulah kuatnya impak Accomplishments. It can work wonders.
Tetapi jarang sekali saya lihat kriteria di atas dititik beratkan oleh calon.
Pencapaian dalam kerjaya bermaksud pencapaian atau sumbangan anda yang ketara semasa bertugas. Ia mungkin dalam bentuk keuntungan, penjimatan, pembaik pulihan, pengiktirafan, anugerah dan sebagainya.
Lihat dua contoh di bawah:


Contoh A
Prepared training modules for new hires
Contoh B
Developed comprehensive training modules (Softskill & Product Knowledge) for new hires that lead to 32% increase in service level

Nampak tak perbezaan antara A dan B? Kedua – duanya menerangkan perkara yang sama tetapi ayat B mempunyai 3 kekuatan:

  1. pengunaan perkataan yang power – developed, comprehensive
  2. penerangan yang lebih fokus – softskill & product knowledge
  3. pencapaian – that lead to 32% increase in service level
Ayat manakah yang anda rasa akan menarik perhatian bakal majikan? Tepuk dada dan tanyalah selera.

Rujukan (Referees)

Maklumat berkaitan dengan orang yang boleh menjadi rujukan anda. Jumlah optimum adalah empat orang. Dua dari bidang akademi, dua dari bidang pekerjaan. Maklumat yang perlu ada adalah nama, jawatan, syarikat dan nombor untuk dihubungi. Tempoh perkenalan adalah tidak perlu.

Penting!
Mintak izin dulu ye? Jangan memandai nak sumbat maklumat orang lain sesuka hati korang. Pentingnya meminta izin adalah supaya rujukan anda bersedia untuk bekerjasama sekiranya dihubungi oleh bakal majikan anda.

Bukan semua syarikat memerlukan rujukan. Jadi, anda boleh memilih untuk tidak menyertakan rujukan. Sekiranya diperlukan, maklumat rujukan boleh diberikan semasa temuduga atau diisi dalam borang temuduga.

Gaji (Salary)

Gaji sekarang (current salary)
Ada yang suka menipu dengan meletakkan amaun yang lebih tinggi untuk current salary, dengan harapan akan mendapat expected salary yang diinginkan. Ketahuilah bahawa majoriti syarikat akan meminta slip gaji terakhir sebelum menawarkan anda kerja. Kalau terbukti anda menipu, lupakan saja peluang anda untuk menjawat jawatan tersebut. Dengan kata lain, anda kantoi.
Gaji yang dikehendaki (expected salary)
Expected salary mestilah setimpal dengan kelayakan dan pengalaman anda. Setiap kali anda bertukar kerja, secara kasarnya anda boleh menaikkan expected salary dengan penambahan RM500 – RM2000 (pastikan setimpal dengan pengalaman). Atau gunakan prinsip kenaikan 30% – 50% dari gaji lama.
Jangan sekali – kali meletakkan gaji yang spesifik. Nyatakan lingkungan gaji yang dikehendaki sahaja.
Jangan lupa letakkan terma ‘Negotiable’ atau yang seangkatan dengannya. All the little details count! Terma ini menggambarkan bahawa gaji yang anda kehendaki masih boleh dirundingkan semasa proses temuduga nanti.

Contoh:
Expected Salary
RM2500 – RM3200 (Negotiable)
RM3200
RM2500 – RM3200 (Nego)
RM2500 – RM3200 (Negotiate)
Salary is fully negotiable
Salary is negotiable, depending on the responsibilities of the position.


Isu gaji paling baik dibincangkan semasa temuduga. Nyatakan gaji yang dikehendaki (expected salary) dalam resume hanya jika diminta berbuat demikian. Dikhuatiri, jika anda meletakkan gaji yang terlalu tinggi atau terlalu rendah, risiko untuk anda diketepikan dari panggilan temuduga juga sangat tinggi.
The bottom line is this: if it’s not asked, don’t volunteer. Senang citer.

 TERKINI DAN TERHAD!!

TIPS : ANDA PERNAH TERTANYA2 KENAPA AKU TAK PERNAH DI PANGGIL TEMUDUGA.. KERAJAAN MAHUPUN SWASTA ? KAT MANA SILAPNYA .. RESUME AKU TAK LENGKAP KER ? TAK MENARIK KER ? ATAU KURANG MANTOPPP!!! .. NAH INI DIAA... DAPATKAN SEGERA RAHSIA BAGAIMANA MENYEDIAKAN RESUME YG MAMPU MENARIK PERHATIAN AGENSI UTK DIPANGGIL TEMUDUGA .. ..

--> http://bit.ly/ResumeLengkap



Sumber : www.jobsmalaysiaonline.info

Download Contoh Resume Dan Surat Permohonan Kerja Dalam Bahasa Melayu


Download Contoh Resume dan Surat Permohonan Kerja Dalam Bahasa Inggeris


Download Contoh Resume Yg Lengkap dan Terkini 1

Download Contoh Resume Yg Lengkap dan Terkini 2

How Forex Brokers Work

Like any other business in the history of business, your broker’s raison d’etre, is to make as big a profit as possible. There are about as many ways to go about this as there are brokers. For those who are in it for the long haul, however, it is generally best to adopt a set of practices which are deemed fair by their clients: certain boundaries are set, and operating beyond them can cost a brokerage its reputation, and along with it its clients. Straying outside these boundaries, therefore, is not considered as being in line with the long term goals of the business. How strictly these boundaries are enforced, especially when there is little chance of clients ever even becoming aware of any transgression, again varies from business to business. For the sake of simplicity, in this article we assume that everyone in the business is squeaky clean, as if every client could peek into the broker’s back office at any time and dissect every trade. This is obviously not the case, and many brokers do take advantage of this opaqueness, but the details of that are best left for another discussion.

So without further ado, let’s get into the details of how forex brokers function. Somewhat removed from the top-tier interbank market, retail forex brokers are there to provide a service that would otherwise not be available, that is, giving an investor with a $10,000 bankroll the chance to speculate in the up-until-recently very exclusive forex market. There are generally considered to be 2 types of brokers providing access at the retail level: Electronic Communications Networks (ECNs) and Market Makers. ECNs are generally somewhat more exclusive, requiring larger deposits to get started, but are seen as providing more direct access to the interbank market. As we will see, there are certainly advantages to this, but some disadvantages as well. Market makers, on the other hand are more often than not, the counter party to their clients’ trades, creating somewhat of a conflict of interest, whereas ECNs profit from commission fees charged directly to the clients, regardless of the result of any trade, they are seen as being completely impartial – an ECN has no incentive for a client to lose money. In fact, one could argue that an ECN stands to profit more if a client is successful, meaning that s/he will stay around longer and they will be able to collect more commission fees from them. A market maker, on the other hand, being the counterparty to a client’s trade, makes money if the client loses money, providing an incentive for some shady practices, particularly in an unregulated market. The extent to which this happens varies among individual brokers. There are also some benefits to trading with a market maker (see our ECNs vs. Market Makers article) Some brokers also provide a service that doesn’t quite fit into either category – they route different orders differently, depending on complex algorithms, or on a dealing desk, that analyze each order and attempt to fill it in the way that will be most beneficial to the broker’s bottom line. They can offset some client orders against one another, effectively creating an in-house market, they can choose to be the counterparty to a client’s trade (trade “against” the client), or they can offset their position with a hedge through a higher-tier counterparty. Note that the market maker is mainly concerned with managing its net exposure, and NOT with any single individual’s trades. They are NOT gunning for your stop losses specifically, but may be gunning for clusters of stops.